Krása ukrytá v detailech

Reportáže

Náhodná fotografie

19s3.jpg
Klikněte pro zvětšení

Pro návštěvníky galerie

Novinky

13. 3. 2016

Přidána galerie věnovaná fotkám mé dcerky Leušky - Tatínkova Beruška.

2. 7. 2014

Přidány nové fotografie do galerie Lidé.

1. 5. 2013

Přidána nová galerie Nezařazené krajiny pro fotografie z různých míst.

 

Můj Geocaching

Profile for Kositch&Pavli
Poučme se z citátů mistrů fotografie I. Email
Napsal uživatel Michal Srna   
Pondělí, 07 Září 2009 09:30

Následující kapitoly:

Poučme se z citátů mistrů fotografie IVážení přátelé, dnešní článek se ponese v úplně jiném duchu, než jste byli doposavad zvyklí. Jak již nadpis dává tušit, zaměřím se na moudra světově uznávaných fotografů, kteří se nám jimi snaží něco sdělit. Duše fotografa, a je jedno jakého, je vždy umělecky zaměřena - to znamená, že neexistují hranice nějakých pevných pravidel, kterými bychom se my - fotografové měli řídit. Co nás však v naší tvorbě ovlivňuje, jsou jisté zažité kodexy, kterých se snažíme držet při tvorbě. V různých odborných článcích či učebnicích naleznete nepřeberné množství pouček o tom, jak byste se měli stavět k té a oné problematice týkající se fotografování. Co v nich bohužel nenajdete, je cit.

Cit pro fotografování, který Vám umožní tvořit krásné a poutavé snímky, mnohdy se vymykající i zavedeným pravidlům. Tyto snímky poté zapůsobí na diváka o mnoho více, než pouhé kopírování "příručky pro fotografy". Říkáte si, jak získat ten cit pro fotografii? Naučí Vás to až zkušenost, nebo... Můžete na sebe nechat zapůsobit slova těch, kteří se dokázali přenést přes zavedené kodexy fotografie a spolu s nimi začali tvořit fotografie neotřelé, takové nad kterými se zastaví každé oko diváka. Myšlenky ukryté v jejich výrocích se pokusím rozebrat v tomto článku. Předem se omlouvám těm, kterým angličtina nepřirostla zatím k srdci - veškeré zde diskutované citáty budou v angličtině. Nemusíte být smutní a nenechte se rozhodně odradit. Pokud to bude jen trochu možné a nebude to na úkor obsahu sdělení - citát Vám, angličtinou naprosto nepoznamenaným, samozřejmě zkusím přeložit.

V sérii článků "Poučme se z citátů mistrů fotografie" se budu snažit vybrat ty nejzajímavější a nejsrozumitelnější  výroky světových mistrů fotografie a poté k nim napsat svůj názor - pouze můj subjektivní! Vy si můžete citát vyložit naopak úplně jinak a já budu moc rád, když se s Vašimi názory se mnou podělíte v diskusi pod článkem. Zároveň bych rád v citátech zdůraznil, co považuji za nejdůležitější a přirovnal to k pravidlům, které jsou námi fotografy zažité.

Články s úvahami nad fotografickými citáty budou vycházet nepravidelně, jako vsuvka mezi články věnujícími se fotografické technice. Protože k čemu nám přátelé bude výborná technika, když nebudeme mít potřebný cit k tomu, abychom jí stvořili něco neobyčejného, pro diváka až nadčasového?

Pojďte si tedy se mnou udělat chvilku... Uvařte si svůj oblíbený čaj či kávu a ponořte se do moudrých výroků našich kolegů - světově uznávaných fotografů. Třeba získáte inspiraci, nový pohled na fotografii, možná i lepší cítění pro tvorbu neopakovatelných obrazů minulosti - fotografií.

Poučme se z citátů mistrů fotografie, díl I.:


"You are lucky if you take one, maybe two good pictures in a year."

- Thomas Hoepker

Tento citát jsem bez váhání vybral jako první. Odráží skutečnost, že v době, kdy na většině paměťových medií vznikají tisíce snímků v krátkém časovém intervalu, existují i tací fotografové, kteří se snaží tvořit "fotografie" a ne pouze "snímky všeho okolo". Znění citátu "Budete šťastni, pokud vyfotografujete jednu, možná dvě dobré fotografie za rok" vyjadřuje podstatný pohled na fotografii jako uměleckou disciplínu. Jste smutní, že z výletu, kde jste nasnímkovali desítky záběrů není ani jeden dobrý? Vzpomeňte si na tento citát, a pokud se namísto mačkání spouště zaměříte na vžití se do situace, ve které fotografujete, a místo snímkování začnete tvořit, možná pak vznikne fotografie, která společně s pár dalšími bude reprezentovat obrazy zkrášlující Váš interiér. Poté na sebe můžete být pyšní, že namísto tisíců snímků se Vám povedlo za rok pořídit jednu, možná dvě fotografie, které vyčnívají nad ostatními...


"A photograph can look any way."

- Garry Winogrand

Moudro, které v sobě skrývá tento výrok, si každý vyloží jinak. "Fotograf se může dívat kamkoliv." - autor Garry Winogrand byl pouličním novinářským fotografem, a proto by poselství jeho slov mohlo být spíš aplikováno na novinářskou fotografii. Když se nad tímto citátem zamyslíte, tak zjistíte, že platí v jakémkoliv směru fotografie. Volnosti, kterou nám fotografie poskytuje, bychom si všichni měli vážit a neměli bychom "se dívat" pouze jedním směrem. Fotografujete rádi krajinné celky? Zkuste si uvědomit, že máte naprostou svobodu při Vaší tvorbě a nikdo Vás nenutí se zaměřovat právě na ně. Zkuste se rozhlédnout kolem sebe a hledat záběry, nad kterými by Vás ani nenapadlo přemýšlet. Získáte tak cit pro detaily ukryté všude kolem Vás a Vaše portfolio krajinných celků se zajisté rozroste o nevšední obrazy, kterými oslovíte většinu diváků...

 

"I thought I made a mistake once but it turned out it was a creative moment."

- Scott Fleming

"Jednou jsem myslel, že jsem udělal chybu, ukázalo se však, že to byl kreativní okamžik." Výrok tohoto fotografa jsem zařadil z jednoho prostého důvodu. Často se snažíme řídit zavedenými pravidly, a jakmile něco vybočuje z jejich mezí, tak to považujeme okamžitě za špatné. Ne vždy však dodržování striktních pravidel vede explicitně k výborné fotografii. Stejně jako mohu říci, že jejich porušení musí vést ke špatné. Pokud se Vám něco na fotografii nelíbí z důvodu porušení různých příruček, nevyhazujte ji prosím hned do koše. Zkuste se na ní podívat okem pravidel neznalého diváka. Není právě to "porušení pravidel" důvod, proč se fotografie odlišuje od ostatních a proč by Vás mohla zaujmout?

 

"When gifts are given to me through my camera, I accept them graciously."

- Minor White

Při fotografování byste si měli vážit každého okamžiku, který se Vám naskytne v hledáčku Vašeho fotoaparátu a ne zběsile od něj utéci k záběru jinému. Pokud již to, co vidíte v hledáčku, vypadá zajímavě a alespoň trochu cítíte, že by tento záběr mohl být základem výborné fotografie, nepokazte si ho tím, že špatně nastavíte expozici či jiné detaily, které se podílejí na kvalitě fotografie. Tvrzení, že to jde přece "vytáhnout" z RAWu není pravdivé a správný fotograf by měl udělat vše co je v jeho silách, aby to z něj "vytahovat" nemusel. Berte to jako dar, který dostáváte v tom jedinečném okamžiku a že pouze Vy jste hodni ho správně zužitkovat. To je to, co podle mě chtěl říci tento citát: "Když mi jsou dány dary skrze můj fotoaparát, laskavě je přijímám."


"Bad photography, like bad art, is not the fault of the medium, but of the person using the medium."

- Peter Mendes

 

Poslední citát plynule navazuje na předchozí, který nám sdělil, jak bychom si měli vážit každé příležitosti, která se nám naskytne v hledáčku. "Špatná fotografie, stejně jako špatné umělecké dílo, není chybou prostředku (fotoaparátu), ale osobou, která prostředek používá." Nezáleží na tom, jak drahou zrcadlovku, objektiv a další části fotovýbavy vlastníte. Ony většinou svoji úlohy při tvorbě fotografie splní. Často lépe než člověk, který ji obsluhuje. A zde je hlavní kámen úrazu většiny nepovedených snímků. Takový fotograf svede vinu samozřejmě na svou techniku, jak jinak... Příkladů bych mohl uvádět desítky, to však není důležité. Co bychom si všichni měli z tohoto citátu odnést je fakt, že vznik výborné fotografie záleží zejména na nás - na tom, jak zdatně umíme ovládat fotoaparát, jaké máme zkušenosti při používání stativu atd... Vyjadřovací prostředek, ať už to je hudební nástroj muzikanta, štětec malíře či fotoaparát fotografa, v naprosté většině chybu neudělá. My však ano...

 

V příštím díle na shledanouTímto bych rád ukončil první díl článku s úvahami nad fotografickými citáty a budu moc rád, když si z něj každý něco odnese -  z mých slov, či z jeho vlastního názoru, který si zajisté udělal po zamyšlení se nad nimi.

Pokud zanecháte pod článkem nějaké příspěvky a Vaše názory k tomuto krátkému článku, budu velice potěšen. Těším se na Vás, mé čtenáře, s dalšími pěti citáty, které vyberu do dalšího dílu...

Pokud se Vám můj článek líbil a chcete být informováni o nových článcích na tomto webu, můžete využít služby RSS.

Zároveň ocením, pokud článek doporučíte i ostatním pomocí linkovacích tlačítek zde na konci článku (podporován je Facebook, Twitter, Linkuj a další).


Další mé články:

Komentáře
Přidat nový komentář Hledat
Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
 
Web:
Název:
Úpravy:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Prosím, vložte CAPTCHA kód, který čtete na obrázku.
dissertation service  - answer this topic     |193.105.210.xxx |2011-09-11 21:46:09
Well composed thesis sentences referring to this post finished by thesis writing or dissertation writing must
be the first point to the academic degree.
dissertation writing  - respond this post     |193.105.210.xxx |2011-09-11 20:43:04
All people want to get a doctoral degree, but what is the correct way to have this? We should offer to notice
for the buy thesis service to purchase the dissertation idea referring to this good post from. We tried it and
got high grade.
AlvarezBernadine30  - answer     |193.105.210.xxx |2011-09-09 15:11:37
Following my analysis, millions of persons on our planet receive the business loans at good banks. So, there
is a good possibility to receive a student loan in every country.
eee   |88.146.44.xxx |2010-06-21 19:00:48
Tos objevil Ameriku...:D
Michal Srna     |78.110.214.xxx |2010-06-21 20:57:22
Trochu nechápu význam Tvého komentu :-)
Sven Von Oven  - překlad "A photograph can look any way."   |193.84.175.xxx |2010-06-21 18:30:58
Dovoluji si nesouhlasit s překladem druhého citátu.

"A photograph can look any way." se přeloží
jako "Fotografie může vypadat jakkoli."

"a photograph" znamená "fotografie"
"a
photographer" znamená "fotograf"

Jinak super článek.
Michal Srna     |78.110.214.xxx |2010-06-21 20:56:51
Díky za upozornění :-) Jsem rád, že se článek líbí.
mildred  - Mno...   |88.146.44.xxx |2009-10-06 16:25:47
...nic ve zlým, ale možná by stálo za to trochu si oprášit angličtinu nebo aspoň slovník.

"You are lucky" - ne "budete šťastní", ale třeba "můžete mluvit o
štěstí".
A hlavně "photograph" opravdu není fotograf. K pochopení smyslu páně
Winograndova výroku doporučuju mrknout třeba sem... http://colinpantall.blogspot.com/2008/01/garry-...

Ale jinak hodně štěstí...;)
Michal Srna     |147.32.109.xxx |2009-10-07 12:36:01
Díky za připomínku, překládání citátů není lehkou záležitostí a o to víc si cením Vaší
rady.

S pozdravem Michal.
Michal Srna     |78.110.214.xxx |2009-09-08 17:31:10
Všem moc děkuji za jejich názory a pochvalu... Jsem rád, že si každý v citátech najde své a do
měsíce se můžete samozřejmě tešit na pokračování, které budu psát s, o to větší, chutí, když
vidím, že se článek líbí.

Upozornění na něj se Vám objeví v RSS a pokud ji nepoužíváte,
stačí vyplnit svůj e-mail do formuláře v "Novinky emailem" a dostanete tak upozornění přímo
na něj.

S pozdravem Michal
Patrik T.  - :-)   |84.47.36.xxx |2009-09-08 15:56:43
Vždy keď si prečítam podobný článok, tak ma to riadne nakopne a mám strašnú chuť ísť niekam
fotiť.. Už sa teším na pokračovanie.
Pche  - Paráda   |62.4.97.xxx |2009-09-08 14:21:05
Parádní článek a citáty víc než pravdivé.
Hyena  - Skvělý článek!!!   |86.49.16.xxx |2009-09-08 13:35:06
Nejen při vlastní tvorbě třeba se zamýšlet a kriticky separovat, ale zároveň při kritice druhých
snažit se přemýšlet, číst a hledat a teprve pak až s maximální skromností nabídnout svůj pohled
bez odsudků...

Těším se na pokračování...
Jemny  - jen houst     |194.197.79.xxx |2009-09-08 12:51:02
Paradni clanecek... nektere veci prijdou na mysl samy, nektere ne... v kazdem pripade pravda pravdouci... jdu
zacit sam u sebe... hlavne 4 citat si musim nekam zaramovat... diky moc!
Lenka Ch. :)  - Pochvala :)     |217.77.165.xxx |2009-09-08 12:22:03
Super článek Míšo !!! Naprosto souhlasím se všemi citáty, zejména s tím prvním :)... jen tak dále!
L.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."