Okno do krajiny
Živé duše přírody
Krása ukrytá v detailech
Reportáže
Pro návštěvníky galerie
Můj Geocaching
Partnerské weby
|
Objevte svět infrafotografie: vhodnost objektivu, filtr Hoya R72 a rady pro zpracování IR v Lightroomu |
Napsal uživatel Michal Srna | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Středa, 07 Červenec 2010 09:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V dnešním rozsáhlém článku bych Vás rád seznámil s fotografickou technikou, jejíž kořeny sahají až do tak vzdálených odvětví fotografie jako je astrofotografie a mezi fotografy koluje již od 20. let 20. století. Ano, jak mnozí tuší z ilustrativní fotografie vpravo, jedná se o infrafotografii. Pokud jste o tomto stylu fotografování nikdy neslyšeli, bude pro Vás článek možnou inspirací do budoucna a najdete v něm vše potřebné pro snadné provedení prvních krůčku v tomto tajuplném světě, kde barvy nejsou přesně definovány a kde výsledný dojem z fotografie závisí pouze na tvůrčí kreativitě každého z Vás. Pokud víte, co termín infrafotografie znamená a není to pro Vás úplně neprobádaná oblast, tak i přesto v článku naleznete zajisté užitečné informace. Budu se Vás snažit provést problematikou výběru vhodného objektivu, přes samotný výběr infračerveného filtru až po strasti a slasti úprav infračervených fotografií v programu Adobe Lightroom. Jen bych rád podotknul, že se jedná pouze o mé vlastní zkušenosti, poznatky a rady, které chci předat Vám - nadšencům fotografie, kteří se nebojí objevovat nové a jimi neprobádané oblasti, které fotografie nabízí. Rozhodně se nejedná o 100% návod na úspěšné pořízení Vašich prvních infrafotografií či profesionální článek zabývající se podrobnostmi teorie infrafotografie... Seznam kapitol
Důležité upozornění: Nikdy se nedívejte skrze infračervený filtr do přímého Slunce, poškodili byste si trvale sítnici oka a nedoporučuji fotografovat s infračerveným filtrem se Sluncem v záběru, došlo by k možnému poškození snímače Vašeho fotoaparátu. Autor tohoto článku nenese žádnou zodpovědnost za případné škody.
Je to svět snový, zahalený rouškou tajemství a hlavně to je svět, který lidským okem nevidíte. Lidské oko je citlivé na záření v rozmezí vlnových délek 380 - 750 nm. Pod 380 nm hovoříme o záření ultrafialovém a přibližně nad 750 nm se již rozprostírá svět infračerveného (IR) záření sahající až do vlnových délek kolem 1 mm. Například člověk vyzařuje maximum energie právě v infračerveném spektru a to na vlnových délkách 10 μm. Konec teoretizování, nejsme učitelé fyziky, nýbrž nadšení fotografové :-) Infrafotografie je založena na použití speciálního filtru, který propouští pouze infračervenou část záření a viditelné záření skoro či úplně blokuje v závislosti na použitém typu infra filtru. Více o tom, co infrafotografie je a co není, si můžete přečíst v tomto zajímavém článku (bohužel pouze v angličtině): Mýty o infrafotografii. Pro nedočkavé jsem připravil na začátek článku malou motivační ukázku, jak takový pohled do infrasvěta vypadá. Pohled do světa infrafotografie
Jedná se o zajímavý pohled, že? Chtěli byste si také tuto techniku vyzkoušet na vlastní kůži, nebo se pouze o této technice dozvědět něco nového? Pojďme začít. Překvapivě prvním krokem, v dlouhé cestě objevování světa infrafotografie, je výběr vhodného objektivu, případně zjištění, zdali je Váš dosavadní objektiv na infrafotografii použitelný. Objektivy a hotspot, aneb dvakrát měř, jednou řež První otázka, kterou byste si měli položit před výběrem infra filtru zní: "Je můj objektiv opravdu vhodný na infrafotografii?" Asi se ptáte, proč by být neměl. Odpověď je nasnadě a nazývá se hotspot. Hotspot se projevuje v infrafotografii jako bělavě mlhavý či nažloutlý flek uprostřed snímku. To, zdali se hotspot ve fotografii objeví, ovlivňuje pouze a jenom konstrukce objektivu. Některé objektivy, jako například můj milovaný Tamron 17-50/f2.8, vykazují bohužel hotspot na všech clonových číslech, některé pouze na vyšších, nebo nižších. Co však tento nepříjemný problém způsobuje? Předem bych rád podotknul, že hotspot nemá nic společného s vnitřními mechanickými částmi objektivu. Jedná se o optický jev vznikající odrazem IR záření mezi jednotlivými členy objektivu, jako jsou například plochy jednotlivých čoček. Vliv na hotspot může mít i odraz snímače zrcadlovky od zadního členu objektivu. Záleží právě na konstrukci objektivu, zdali bude na tento problém náchylný, či ne. Na následujících dvou ukázkách si můžete prohlédnout, jak se tento jev projevuje u již zmíněného objektivu Tamron 17-50/f2.8.
Ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8 (světlý kruh uprostřed)
Další ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8 (světlý kruh uprostřed)
I přesto, že lze tento jev SW odstranit, je lepší se jistým objektivům vyvarovat, protože ne vždy se podaří odstranit dokonale. V následujících dvou tabulkách uvádím přehled vybraných objektivů, u kterých byla přítomnost hotspotu potvrzena, případně vyvrácena. Můžete snadno zjistit, jestli se Váš objektiv na IR fotografii hodí. Nicméně bych rád poznamenal, že se jedná o zkušenosti různých fotografů a nemusí být 100% platné, proto není možné na zařazení objektivů plně spoléhat a doporučuji si vše vyzkoušet osobně. Pokud svůj objektiv v tabulce nenajdete, nezoufejte, každý lepší prodejce Vás nechá si filtr na Vašem objektivu vyzkoušet (doporučuji si ho vyzkoušet na všech clonových číslech, s délkou expozičních časů v prodejně budete muset experimentovat). Objektivy a hotspot - pevné ohnisko
Sestaveno z DPanswers, jim-kramer.com, ClubSNAP forum, Four/thirds Photo forum, Trails a dalších internetových zdrojů. Objektivy a hotspot - zoom
Sestaveno z DPanswers, jim-kramer.com, ClubSNAP forum, Four/thirds Photo forum, Trails a dalších internetových zdrojů.
I mě bohužel řešení problému hotspotu neminulo a musel jsem pro infrafotografii zvolit jiný objektiv než Tamrona. Z výčtu všech doporučovaných zoom objektivů mě zaujal velmi levný model od Sigmy typu 18-50 mm f/3.5-5.6 DC. Vzhledem k tomu, že jsem plánoval využití tohoto objektivu pouze na infrafotografii, nevadila mi jeho horší kresba v porovnání s mým Tamronem 17-50 f/2.8. Za prodejní cenu kolem 3000 Kč jsem byl ochotný si tento objektiv pořídit, jelikož podle zkušeností různých fotografů objektiv nevykazuje žádný hotspot na celém rozsahu clonových čísel a ohniskových vzdáleností. Problém však nastal, když jsem zjistil, že se tento objektiv již neprodává, navštívil jsem eBazar obchodu FotoŠkoda a měl jsem štěstí, zrovna tam na mě jeden čekal v naprosto bezvadném stavu za cenu 1900 Kč vč. DPH. Neváhal jsem a ihned jsem ho vzal. Poté jsem zjistil, že si lidé na různých diskuzních fórech tento objektiv normálně nabízejí, proto by neměl být problém ho sehnat, i když ne nový. Vhodný a levný objektiv pro infrafotografii - Sigma 18-55/3,5-5,6 DC
Díky konstrukci optických členů nevykazuje tento velmi levný objektiv žádný hotspot na celém rozsahu ohniska
Nákup infračerveného filtru: Hoya R72 Nyní, když máte jistotu, že vlastníte vhodný objektiv na IR fotografii, můžeme přestoupit k výběru vhodného infra filtru. Na trhu je mnoho filtrů různých výrobců, liší se však zejména hraniční vlnovou délkou propustnosti IR záření. Přehled filtrů podle propustnosti se víceméně řídí podle německého vědce F. O. Schotta, který otestoval velké množství optických skel. Podle tzv. Schott Glass vyrábějí své filtry velké světové firmy. Proto jsem do tabulky zařadil i specifika IR filtrů podle Schotta. Filtry Schott Glass se dnes vyrábějí pod označením Heliopan.
Přehled vyráběných IR filtrů
Pokud si nemůžete vybrat, mohu z vlastní zkušenosti doporučit filtr Hoya R72, který je asi nejrozšířenějším a nejpoužívanějším optickým IR filtrem s hranicí propustnosti 720 nm. Je též velmi oblíbený mezi amatérskými IR fotografy. V úvahu přicházejí kvůli své ceně ještě filtry Cokin, zejména pokud vlastníte systém držáků na tyto filtry. Zde bych vás chtěl jen upozornit na problém spojený s těmito IR filtry - jelikož se jedná o zásuvné filtry a ne šroubovací, je velmi důležité zamezit pronikání viditelného světla mezi filtrem a objektivem, jinak jsou výsledné IR fotografie téměř nepoužitelné plné fleků. Ve výběru vhodného IR filtru by Vám mohl pomoci nedávno publikovaný test levných neznačkových IR filtrů na serveru fotofanda.cz, který se zaměřuje zejména na rozdíly mezi filtry z hlediska hranice propustnosti IR záření. Fotofanda.cz nabízí tyto levné šroubovací neznačkové IR filtry ve svém E-shopu za zajímavé ceny. Jelikož jsem si vybral právě model R72 japonské firmy Hoya, budu popisovat na následujících řádcích právě tento filrr. Na obrázku můžete vidět grafické znázornění propustnosti filtru Hoya R72, která je do 720 nm téměř nulová a poté strmě stoupá až k 90 % a ideálně pokrývá blízké IR záření.
Spektrum záření a propustnost filtru Hoya R72 (>720 nm)
Pro objektiv Sigma 18-55/3,5-5,6 DC jsem musel zvolit filtr s průměrem 58 mm (i to je výhoda tohoto objektivu, jelikož cena filtrů značně roste s rostoucím průměrem). Filtr jsem pořídil za cenu 1950 Kč vč. DPH. Lze jej však koupit i za nižší cenu na obchodě novafoto.cz, kde mají asi nejlepší ceny značkových filtrů ze všech českých internetových obchodů. Balení infračerveného filtru Hoya R72
Filtr Hoya R72 (průměr 58 mm)
Jak již tabulka napovídá, filtr Hoya R72 je při prvním pohledu téměř černý. Pokud se přes tento filtr podíváte jen tak na krajinu, též nic neuvidíte (ne však do Slunce!). Po namíření filtru na halogenovou stolní lampičku je ovšem vidět, že tento filtr zase tak černý není a světlo z lampičky se najednou zbarví dočervena. Pohled na kovovou obroučku filtru Hoya R72
Pohled na halogenovou žárovku skrze filtr Hoya R72
Filtr má v sobě opět závit, takže je možné jej kombinovat s filtry jinými. Možná Vás napadne, že by se tento filtr mohl zkombinovat s filtrem polarizačním. Zde bych Vás však chtěl upozornit, že tato kombinace není vhodná. Použití polarizačního filtru nejen že prodlouží už tak dlouhou dobu expozice, ale může způsobit i jevy podobné hotspotu. Tuto domněnku však nemám potvrzenou, proto kombinaci těchto dvou filtrů můžete vyzkoušet sami a o výsledku se podělit s ostatními pod článkem. Myslím si, že nemá cenu se rozepisovat o tomto filtru více, snímky pořízené tímto filtrem můžete shlédnout v mé sekci galerie - Infrafotografie.
První krůčky světem infrafotografie Před tím, než začnete se svým fotoaparátem objevovat svět infrafotografie, je důležité si uvědomit několik základních fakt:
Zde se můžete podívat, jak vypadá taková krytka nasazená na hledáček Canonu 400D. Krytka hledáčku u Canonu 400D přidělaná stále na řemínku fotoaparátu
A takovýto vliv mohou mít dopadající sluneční paprsky na hledáček, který je již zakrytý, ale není zastíněn. Fialové zbarvení kraje snímku z důvodu nedostatečného zastínění hledáčku
Nyní nám již nic nebrání vzít fotoaparát do ruky, připravit si infračervený filtr a vstoupit do infrasvěta. V následujících několika krocích bych Vám rád popsal postup infrafotografovaní, který se mi osvědčil. Neříkám, že je ideální a samozřejmě si jej můžete upravit. Myslím si, že to je však vhodný začátek pro každého nadšence do infrafotografie. Postup fotografování s infračerveným filtrem:
Na následujících snímcích bych rád ukázal, jaký vliv má vlastní vyvážení bílé na fotografii pouze po zpracování fotoaparátem. Je možné nechat vyvážení bílé až na zpracování v PC a někteří autoři to dokonce doporučují. Osobně Vám radím, pokud to jde, proveďte vlastní vyvážení bílé raději hned. Částečně to usnadní zpracování v PC a na LCD obrazovce uvidíte téměř "finální snímek" a ne jen krajinu zahalenou do červeného odstínu, kdy si není ani možné představit, jak výsledný snímek bude vypadat. IR snímek bez vyvážení bílé (WB) (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100)
IR snímek s vyvážením bílé (WB) na 18% šedou destičku (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100)
Zpracování v PC - Lightroom všemi milovaný, infrafotografy zatracovaný Zpracování infrafotografií v PC je jedno velké dobrodružství spojené s nekonečným experimentováním. Pokud Vám někdy chyběla možnost se kreativně zapojit do "tvorby snímků" v PC a to z důvodu jistých zavedených konvencí, že by tráva měla být zelená a obloha modrá, pak se Vám bude v infrasvětě moc líbit a otevřou se Vám nekonečné možnosti se kreativně "vyřádit". Jelikož nikdo neví, jak infrasvět vypadá, protože ho nikdy nemůže vidět svýma očima, můžete do snímku vložit své pocity, náladu a atmosféru místa, kterou jste pociťovali v době zmáčknutí spouště. Nikdo Vás nemůže pokárat, že obloha zbarvená do tabákova se prostě do krajiny nehodí... V infrafotografii obloha nemá pouze modrou barvu, v infrafotografii je taková, jakou si ji uděláte. V této části článku nenajdete přesný návod na "úpravu infrafotografií v PC", to nechám na kreativitě a experimentování každého z Vás. Zde bych se rád zaměřil na problematiku zpracování surové RAW infrafotografie v programu Adobe Lightroom, jelikož tento velice šikovný program zaznamenává v poslední době stále rostoucí oblibu i přes svoji vyšší cenu kolem 6000 Kč ($299), pro studenty a učitele 2000 Kč. Po importu infrafotografie na Vás však čeká nemilé překvapení... Ukázka fotografie po importu do programu Lightroom (vyvážení bíle bylo provedeno na 18% šedou desku - Lightroom zřejmě něco ignoruje)
Jak již můžete vidět z obrázku výše, Lightroom zcela "pokazí" vyvážení bílé na snímku, který na LCD obrazovce Vašeho fotoaparátu vypadal nádherně a při otevření JPEGu v PC vypadá též "v pořádku". Jen bych rád ještě podotknul, že se tento problém týká i Camera Raw plug-inu programu Adobe Photoshop a podobný problém jsem zaznamenal i v programu Zoner Photo Studio 12. Mnohé fotografy by tento fakt mohl odradit a raději by fotografovali pouze do JPEGu a ten následně zpracovali. Tudy cesta přátelé nevede! Pojďme se raději podívat, co tento problém způsobuje a následně si uvedeme postup, jak získáte z Lightroomu krásné infrafotografie upravené pouze z formátu RAW s minimální ztrátou informace. K následujícímu postupu mě inspiroval článek RAW, Lightroom & Infra v 72. čísle časopisu PHOTO life. Při importu snímku pořízeného za tak extrémních podmínek jako infrafotografie je, nastává v programu Lightroom hotové "peklo". Informace o vyvážení bílé se sice přenese korektně, ale při kalibraci vlastního vyvážení bílé dochází i ke změnám dalších parametrů ve fotoaparátu při zpracování signálu z čipu - tvorbě tzv. kalibračního profilu. Tento kalibrační profil je následně zapsán do RAW souboru s fotografií, ale program Lightroom i plug-in Camera RAW jej zcela ignorují. Namísto toho, aby tento profil načetly a použily, tak použijí obecný profil ACR či profil konkrétního fotoaparátu, nachází-li se v knihovně dané verze SW. Říkáte si, zdali tato "chyba nebo vlastnost?" není odstraněna v nové verzi Lightroom 3 - není. Uživatelům nezbývá nic jiného, než si profil pro infrafotografii manuálně nastavit a udělat si z něj následně Preset v Lightroomu, který bude platný pouze pro daný fotoaparát a použitý IR filtr. Bohužel není možné vytvořit jeden univerzální profil na všechny fotoaparáty. V tomto článku uvádím nastavení profilu pro můj Canon 400D s filtrem Hoya R72, který si však můžete libovolně modifikovat pro Vaše potřeby a pouze se od tohoto nastavení "odpíchnout". Nastavení by mělo bez problémů fungovat i na ostatní modely zrcadlovek z dílen Canonu. Začněme tedy nastavením, které se nachází v pravém sloupci Lightroomu úplně dole - Camera Calibration (Kalibrace fotoaparátu). Zde uvádím hodnoty, které se osvědčily mně, Vy můžete samozřejmě experimentovat. Ve třetí verzi Lightroomu přibylo tlačítko "Process", které má vliv na šum a doostření obrazu. Nový Lightroom Vám bude stále nabízet novou verzi 2010, nicméně se mi zdá, že kvalitou se při zvětšení 1:1 nemůže ani náhodou vyrovnat verzi 2003, kterou doporučuji používat. Kalibrace barevného prostoru fotoaparátu v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení Temp (Teplota) se sice přenese korektně, nicméně je vhodné ji upravit do trochu teplejších tónů a hodnotu Tint (Nádech) nastavit podle následujícího obrázku. Nastavení teploty barev a nádechu v programu Lightroom pro IR fotografii
Následuje nastavení Saturation (Sytost) a Hue (Odstín). Opět pouze mé doporučené nastavení, se kterým můžete vesele experimentovat. Nastavení saturace jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Nastavení odstínů jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii
Zde se dostáváme k nastavení Tone Curve (Tónová křivka), jejíž tvar se bude lišit opět fotografie od fotografie. Návrh nastavení křivek v programu Lightroom pro IR fotografii
V nastavení Presence (Podání) můžete zvýraznit obrysy například mraků v položce Clarity (Zřetelnost) a upravit ještě celkovou barevnost snímků pomocí Vibrance (Živost) a celkovou Saturation (Sytost). Další drobná nastavení v programu Lightroom pro IR fotografii
Pokud jste dodrželi veškeré mnou popsané postupy (i při samotném snímání!) pak by se Váš infrasnímek měl obarvit do tří dominantních odstínů - vše, co bylo zelené, bude bílé či namodralé případně azurové a obloha se obarví do žlutooranžova až žlutohněda. Neživé organické a anorganické objekty se budou jevit jako šedé. Ukázka fotografie po aplikaci výše uvedených nastavení v programu Lightroom
Pokud si chcete rychle vyzkoušet zde popsaná nastavení, vyexportoval jsem pro Vás přímo Preset z Lightroomu, který si po jednoduchém importu můžete vyzkoušet i Vy. Opět připomínám, že to je Preset vytvořený pro fotoaparáty značky Canon s použitým filtrem Hoya R72.
Preset naimportujete tak, že v levém sloupci kliknete v sekci "Presets" na položku "User Presets", dáte "Import" a vyberete stažený soubor. Moje poslední rada k úpravám infrafotografie v PC bude směřovat k prohození kanálů červené (R) a modré (B) v programu Adobe Photoshop pomocí nástroje nazvaného Channel Mixer (Míchání kanálů). Tato funkce je přítomna i v programu Zoner Photo Studio a to pod stejným názvem. Tímto jednoduchým krokem můžete barvu oblohy převrátit do modré, zatímco namodralé stromy se obarví do teplých slámově červených odstínů. Pro lepší názornost Vás odkáži do mé sekce galerie zabývající se infrafotografií, kde si můžete udělat představu o tom, jakých barevných kombinací lze v infrafotografii dosáhnout - Galerie Infrafotografie na michalsrna.cz. Takto vypadá infrafotografie po exportu z Lightroomu (při použití výše popsaných nastavení). Infrafotografie před prohozením kanálů v nástroji Channel Mixer
Po otevření fotografie v prostředí Adobe Photoshop najděte nástroj Channel Mixer (Image - Adjustments - Channer Mixer) a na Red (červeném) Output Channel (výstupním kanálu) proveďte následující změny: Nastavení červeného výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Poté zvolte Blue (modrý) výstupní kanál a proveďte tyto změny: Nastavení modrého výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop
Pokud se vše povedlo, Vaše infrafotografie se změnila do takovýchto barev: Infrafotografie po prohození kanálů v nástroji Channel Mixer
Která z těchto dvou fotografií se Vám líbí více, nechám na Vás. Míchání kanálů však otevírá možnost tvořit různě barevné kombinace snímků, které se hned divákům neokoukají...
Shrnutí zážitků z návštěvy infrasvěta Chtěl jsem Vám, nadšeným fotografům, předat všechny informace a zkušenosti, které jsem shromáždil při mém prvním putování v infrasvětě. Nebyla to pouť lehká, vedla přes zdlouhavý výběr vhodného objektivu a s tím spojenou problematiku hotspotu, přes dobrodružnou volbu infra filtru v džungli nepřehledně značených modelů různých výrobců až po strnitou cestu nazvanou IR & Lightroom. Budu moc rád, pokud se i Vy se rozhodnete podstoupit tuto nelehkou cestu vedoucí k, v současné době stále populárnější, fotografické technice - zvané infrafotografie. O to více mě potěší, pokud Vám mé rady a poznatky pomohou překonat všechny tyto nástrahy a Vy budete mít dobrý pocit z nových a neokoukaných fotografií, které zlákají oko nejednoho diváka. Věřte mi, jsou to fotografie, které se nemusí vždy líbit, ale pokaždé povedou k zamyšlení diváka... Není tohle právě základní hnací síla fotografie? Dovést diváky Vašimi uměleckými díly k rozjímání? Vítejte v infrasvětě...
Odkazy, které Vám mohou pomoci:
Pokud se Vám můj článek líbil a chcete být informováni o nových článcích, můžete si přidat facebookovou stránku tohoto webu do "Líbí se mi" pomocí tlačítka v levém menu nebo využít služby RSS. Zároveň ocením, pokud článek doporučíte i ostatním pomocí linkovacích tlačítek zde na konci článku (podporován je Facebook, Twitter, Linkuj a další). Další mé články:
|