Objevte svět infrafotografie: vhodnost objektivu, filtr Hoya R72 a rady pro zpracování IR v Lightroomu Email
Napsal uživatel Michal Srna   
Středa, 07 Červenec 2010 09:00

Svět infrafotografieV dnešním rozsáhlém článku bych Vás rád seznámil s fotografickou technikou, jejíž kořeny sahají až do tak vzdálených odvětví fotografie jako je astrofotografie a mezi fotografy koluje již od 20. let 20. století.

Ano, jak mnozí tuší z ilustrativní fotografie vpravo, jedná se o infrafotografii. Pokud jste o tomto stylu fotografování nikdy neslyšeli, bude pro Vás článek možnou inspirací do budoucna a najdete v něm vše potřebné pro snadné provedení prvních krůčku v tomto tajuplném světě, kde barvy nejsou přesně definovány a kde výsledný dojem z fotografie závisí pouze na tvůrčí kreativitě každého z Vás.

Pokud víte, co termín infrafotografie znamená a není to pro Vás úplně neprobádaná oblast, tak i přesto v článku naleznete zajisté užitečné informace. Budu se Vás snažit provést problematikou výběru vhodného objektivu, přes samotný výběr infračerveného filtru až po strasti a slasti úprav infračervených fotografií v programu Adobe Lightroom.

Jen bych rád podotknul, že se jedná pouze o mé vlastní zkušenosti, poznatky a rady, které chci předat Vám - nadšencům fotografie, kteří se nebojí objevovat nové a jimi neprobádané oblasti, které fotografie nabízí. Rozhodně se nejedná o 100% návod na úspěšné pořízení Vašich prvních infrafotografií či profesionální článek zabývající se podrobnostmi teorie infrafotografie...

Seznam kapitol

  1. Infrasvět... Co to je?
  2. Objektivy a hotspot, aneb dvakrát měř, jednou řež
  3. Nákup infračerveného filtru: Hoya R72
  4. První krůčky světem infrafotografie
  5. Zpracování v PC - Lightroom všemi milovaný, infrafotografy zatracovaný
  6. Shrnutí zážitků z návštěvy infrasvěta


Důležité upozornění: Nikdy se nedívejte skrze infračervený filtr do přímého Slunce, poškodili byste si trvale sítnici oka a nedoporučuji fotografovat s infračerveným filtrem se Sluncem v záběru, došlo by k možnému poškození snímače Vašeho fotoaparátu. Autor tohoto článku nenese žádnou zodpovědnost za případné škody.



Infrasvět... Co to je?

Je to svět snový, zahalený rouškou tajemství a hlavně to je svět, který lidským okem nevidíte. Lidské oko je citlivé na záření v rozmezí vlnových délek 380 - 750 nm. Pod 380 nm hovoříme o záření ultrafialovém a přibližně nad 750 nm se již rozprostírá svět infračerveného (IR) záření sahající až do vlnových délek kolem 1 mm. Například člověk vyzařuje maximum energie právě v infračerveném spektru a to na vlnových délkách 10 μm. Konec teoretizování, nejsme učitelé fyziky, nýbrž nadšení fotografové :-)

Infrafotografie je založena na použití speciálního filtru, který propouští pouze infračervenou část záření a viditelné záření skoro či úplně blokuje v závislosti na použitém typu infra filtru. Více o tom, co infrafotografie je a co není, si můžete přečíst v tomto zajímavém článku (bohužel pouze v angličtině): Mýty o infrafotografii.

Pro nedočkavé jsem připravil na začátek článku malou motivační ukázku, jak takový pohled do infrasvěta vypadá.

Pohled do světa infrafotografie

Pohled do světa infrafotografie

Jedná se o zajímavý pohled, že? Chtěli byste si také tuto techniku vyzkoušet na vlastní kůži, nebo se pouze o této technice dozvědět něco nového? Pojďme začít. Překvapivě prvním krokem, v dlouhé cestě objevování světa infrafotografie, je výběr vhodného objektivu, případně zjištění, zdali je Váš dosavadní objektiv na infrafotografii použitelný.


Objektivy a hotspot, aneb dvakrát měř, jednou řež

První otázka, kterou byste si měli položit před výběrem infra filtru zní: "Je můj objektiv opravdu vhodný na infrafotografii?" Asi se ptáte, proč by být neměl. Odpověď je nasnadě a nazývá se hotspot.

Hotspot se projevuje v infrafotografii jako bělavě mlhavý či nažloutlý flek uprostřed snímku. To, zdali se hotspot ve fotografii objeví, ovlivňuje pouze a jenom konstrukce objektivu. Některé objektivy, jako například můj milovaný Tamron 17-50/f2.8, vykazují bohužel hotspot na všech clonových číslech, některé pouze na vyšších, nebo nižších.

Co však tento nepříjemný problém způsobuje? Předem bych rád podotknul, že hotspot nemá nic společného s vnitřními mechanickými částmi objektivu. Jedná se o optický jev vznikající odrazem IR záření mezi jednotlivými členy objektivu, jako jsou například plochy jednotlivých čoček. Vliv na hotspot může mít i odraz snímače zrcadlovky od zadního členu objektivu. Záleží právě na konstrukci objektivu, zdali bude na tento problém náchylný, či ne. Na následujících dvou ukázkách si můžete prohlédnout, jak se tento jev projevuje u již zmíněného objektivu Tamron 17-50/f2.8.

Ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8

Ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8 (světlý kruh uprostřed)
zdroj: Luminous Photo

Další ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8

Další ukázka hotspotu u objektivu Tamron 17-50/f2.8 (světlý kruh uprostřed)
zdroj: Luminous Photo

I přesto, že lze tento jev SW odstranit, je lepší se jistým objektivům vyvarovat, protože ne vždy se podaří odstranit dokonale. V následujících dvou tabulkách uvádím přehled vybraných objektivů, u kterých byla přítomnost hotspotu potvrzena, případně vyvrácena. Můžete snadno zjistit, jestli se Váš objektiv na IR fotografii hodí. Nicméně bych rád poznamenal, že se jedná o zkušenosti různých fotografů a nemusí být 100% platné, proto není možné na zařazení objektivů plně spoléhat a doporučuji si vše vyzkoušet osobně.

Pokud svůj objektiv v tabulce nenajdete, nezoufejte, každý lepší prodejce Vás nechá si filtr na Vašem objektivu vyzkoušet (doporučuji si ho vyzkoušet na všech clonových číslech, s délkou expozičních časů v prodejně budete muset experimentovat).

Objektivy a hotspot - pevné ohnisko

Doporučené pro IR Mohou vykazovat hotspot Vykazují hotspot - vyvarovat se!
Asahi Super-Takumar 55 mm f/1.8 MF Canon EF 85 mm f/1.8 Canon EF 20 mm f/2.8
Canon EF 28 mm f/2.8 Canon EF 200 mm f/2.8 L Canon EF 24 mm f/2.8
Canon EF 35 mm f/2.0

Canon EF 50 mm f/1.4
Canon EF 50 mm f/1.8 MKI
Canon EF 50 mm f/2.5 macro
Canon EF 50 mm f/1.8 MKII
Carl Zeiss Planar T* 50 mm f/1.4
Canon EF 100 mm f/2.0 USM
Carl Zeiss 85 mm f/2.8
Canon EF 100 mm f/2.8 macro
Nikon 35 mm f/1.8 G AF-S DX
Canon EF 135 mm f/2.0 L
Nikon 50 mm f/1.8 AF-D
Carl Zeiss 25 mm f/2.8 (for Contax)
Sigma 30 mm f/1.4
Contax-Zeiss 50 mm f/1.7

Lensbaby 50 mm f/2.8
Nikon 14 mm f/2.8 AF ED
Nikon 20 mm f/2.8 AF-D
Nikon 20 mm f/3.5 AI-S
Nikon 28 mm f/3.5 PC AI-S
Nikon 50 mm f/1.4 AF-D
Nikon 85 mm f/1.8 Pre-AI MF
Peleng 8 mm fisheye
Phoenix 100 mm f/3.5 macro
Sigma 105 mm f/2.8 EX DG macro
Vivitar 24 mm f/2.8 MF

Sestaveno z DPanswers, jim-kramer.com, ClubSNAP forum, Four/thirds Photo forum, Trails a dalších internetových zdrojů.


Objektivy a hotspot - zoom

Doporučené pro IR Mohou vykazovat hotspot Vykazují hotspot - vyvarovat se!
Canon EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM Canon EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 16-35 mm f/2.8 L
Canon EF 17-40 mm f/4 L Nikon 18-70 mm f/3.5-4.5 AF-S G ED DX Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6
Canon EF 24-70 mm f/2.8 L Nikon 24-70 mm f/2.8 G ED AF-S Canon EF-S 17-85 f/3.5-4 IS USM
Canon EF 28–80 mm f/3.5–5.6 Sigma 10-20 mm f/4.0-5.6 EX DC HSM Canon EF 24-85 mm f/3.5-4.5 USM
Canon EF 24-105 mm f/4.0 IS L Sigma 70-200 mm f/2.8 Canon EF 28-70 mm f/2.8 L
Canon EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS Tokina 11-16 mm f/2.8 AT-X Pro DX Canon EF 35-80 f/4.0-5.6
Canon EF 70-200 mm f/4.0 L
Canon EF 70-200 mm f/2.8 L IS
Canon EF 75-300 mm f/4.0-5.6 IS Leica D Vario-Elmarit 14-50 mm f/2.8-3.5 ASPH
Canon EF 100-400 mm f/4.0-5.6 IS L
Nikon 12-24 mm f/4.0 G IF ED AF-S DX
Nikon 14-24 mm f/2.8 G AF-S ED Sigma 18-50 mm f/2.8 EX
Nikon 16-85 mm f/3.5-5.6 G ED VR DX Tamron 17-35 mm f/2.8-4.0 SP AF Di
Nikon 17-55 mm f/2.8 G ED IF AF-S DX Tamron 17-50 mm f/2.8 SP AF XR Di
Nikon 18-35 mm f/3.5-4.5 ED AF-D Tamron 18-200 mm f/3.5-6.3 AF XR (IF) Di-II
Nikon 18-55 mm f/3.5-5.6 G AF-S ED DX Tamron 28-300 mm f/3.5-6.3 AF XR (IF) Di LD SP Macro
Nikon 24–70 mm f/2.8 ED G AF-S Tamron 70-300 mm f/4.0-5.6 AF LD macro
Nikon 24-70 mm f/3.5-5.6 UC Tokina 12-24 mm f/4.0
Nikon 28-70 mm f/2.8 D ED AF-S Tokina 28-200 mm f/3.5-5.3 SZ-X MF
Nikon 35-70 mm f/2.8 AF-D
Nikon 35-70 mm f/3.3-4.5 AF (1986)
Nikon 35-135 mm f/3.5-4.5 AF
Nikon 70-210 mm f/4.0-5.6 AF-D
Nikon 70-300 mm f/4.5-5.6 G ED IF AF-S VR
Sigma 12-24 mm f/4.5-5.6 EX
Sigma 18-50 mm f/3.5-5.6 DC
Sigma 55-200 mm f/4.0.5.6 DC
Tokina 10–17 mm f/3,5–4,5 AF DX
Zuiko Digital ED 7–14 mm/4.0
Zuiko Digital 14–54 mm f/2.8–3.5
Zuiko Digital ED 50–200 mm f/2.8–3.5

Sestaveno z DPanswers, jim-kramer.com, ClubSNAP forum, Four/thirds Photo forum, Trails a dalších internetových zdrojů.

I mě bohužel řešení problému hotspotu neminulo a musel jsem pro infrafotografii zvolit jiný objektiv než Tamrona. Z výčtu všech doporučovaných zoom objektivů mě zaujal velmi levný model od Sigmy typu 18-50 mm f/3.5-5.6 DC.

Vzhledem k tomu, že jsem plánoval využití tohoto objektivu pouze na infrafotografii, nevadila mi jeho horší kresba v porovnání s mým Tamronem 17-50 f/2.8. Za prodejní cenu kolem 3000 Kč jsem byl ochotný si tento objektiv pořídit, jelikož podle zkušeností různých fotografů objektiv nevykazuje žádný hotspot na celém rozsahu clonových čísel a ohniskových vzdáleností.

Problém však nastal, když jsem zjistil, že se tento objektiv již neprodává, navštívil jsem eBazar obchodu FotoŠkoda a měl jsem štěstí, zrovna tam na mě jeden čekal v naprosto bezvadném stavu za cenu 1900 Kč vč. DPH. Neváhal jsem a ihned jsem ho vzal. Poté jsem zjistil, že si lidé na různých diskuzních fórech tento objektiv normálně nabízejí, proto by neměl být problém ho sehnat, i když ne nový.

Vhodný objektiv na infrafotografii - Sigma 18-55/f3,5-5,6 DC

Vhodný a levný objektiv pro infrafotografii - Sigma 18-55/3,5-5,6 DC

Sigma 18-55/f3,5-5,6 DC - zadní část objektivu

Díky konstrukci optických členů nevykazuje tento velmi levný objektiv žádný hotspot na celém rozsahu ohniska

Nákup infračerveného filtru: Hoya R72

Nyní, když máte jistotu, že vlastníte vhodný objektiv na IR fotografii, můžeme přestoupit k výběru vhodného infra filtru. Na trhu je mnoho filtrů různých výrobců, liší se však zejména hraniční vlnovou délkou propustnosti IR záření.

Přehled filtrů podle propustnosti se víceméně řídí podle německého vědce F. O. Schotta, který otestoval velké množství optických skel. Podle tzv. Schott Glass vyrábějí své filtry velké světové firmy. Proto jsem do tabulky zařadil i specifika IR filtrů podle Schotta. Filtry Schott Glass se dnes vyrábějí pod označením Heliopan.

Hranice propustnosti IR [nm] Hoya Cokin Schott B+W Lee Tiffen Barva filtru
580
červená
600 25A OG590 090
625 091
tmavě červená
665 RG665
695 RG695 092 velmi tmavě červená
700 R70
715 RG715
720 R72 007 těměř černá
760 IR76 87
780 IR80 RG780 87
830 IR83 RG830 093
850 IR85 RG850 černá
860 RM86
930 RM90
1000 RM100 RG1000 094 blokující i část IR

Přehled vyráběných IR filtrů

Pokud si nemůžete vybrat, mohu z vlastní zkušenosti doporučit filtr Hoya R72, který je asi nejrozšířenějším a nejpoužívanějším optickým IR filtrem s hranicí propustnosti 720 nm. Je též velmi oblíbený mezi amatérskými IR fotografy. V úvahu přicházejí kvůli své ceně ještě filtry Cokin, zejména pokud vlastníte systém držáků na tyto filtry. Zde bych vás chtěl jen upozornit na problém spojený s těmito IR filtry - jelikož se jedná o zásuvné filtry a ne šroubovací, je velmi důležité zamezit pronikání viditelného světla mezi filtrem a objektivem, jinak jsou výsledné IR fotografie téměř nepoužitelné plné fleků.

Ve výběru vhodného IR filtru by Vám mohl pomoci nedávno publikovaný test levných neznačkových IR filtrů na serveru fotofanda.cz, který se zaměřuje zejména na rozdíly mezi filtry z hlediska hranice propustnosti IR záření. Fotofanda.cz nabízí tyto levné šroubovací neznačkové IR filtry ve svém E-shopu za zajímavé ceny.

Jelikož jsem si vybral právě model R72 japonské firmy Hoya, budu popisovat na následujících řádcích právě tento filrr. Na obrázku můžete vidět grafické znázornění propustnosti filtru Hoya R72, která je do 720 nm téměř nulová a poté strmě stoupá až k 90 % a ideálně pokrývá blízké IR záření.

Spektrum propustnosti filtru Hoya R72

Spektrum záření a propustnost filtru Hoya R72 (>720 nm)

Pro objektiv Sigma 18-55/3,5-5,6 DC jsem musel zvolit filtr s průměrem 58 mm (i to je výhoda tohoto objektivu, jelikož cena filtrů značně roste s rostoucím průměrem).

Filtr jsem pořídil za cenu 1950 Kč vč. DPH. Lze jej však koupit i za nižší cenu na obchodě novafoto.cz, kde mají asi nejlepší ceny značkových filtrů ze všech českých internetových obchodů.

Balení filtru Hoya R72

Balení infračerveného filtru Hoya R72

Filtr Hoya R72

Filtr Hoya R72 (průměr 58 mm)

Jak již tabulka napovídá, filtr Hoya R72 je při prvním pohledu téměř černý. Pokud se přes tento filtr podíváte jen tak na krajinu, též nic neuvidíte (ne však do Slunce!). Po namíření filtru na halogenovou stolní lampičku je ovšem vidět, že tento filtr zase tak černý není a světlo z lampičky se najednou zbarví dočervena.

Pohled na kovovou obroučku filtru Hoya R72

Pohled na kovovou obroučku filtru Hoya R72

Pohled na halogenovou žárovku skrze filtr Hoya R72

Pohled na halogenovou žárovku skrze filtr Hoya R72

Filtr má v sobě opět závit, takže je možné jej kombinovat s filtry jinými. Možná Vás napadne, že by se tento filtr mohl zkombinovat s filtrem polarizačním. Zde bych Vás však chtěl upozornit, že tato kombinace není vhodná. Použití polarizačního filtru nejen že prodlouží už tak dlouhou dobu expozice, ale může způsobit i jevy podobné hotspotu. Tuto domněnku však nemám potvrzenou, proto kombinaci těchto dvou filtrů můžete vyzkoušet sami a o výsledku se podělit s ostatními pod článkem.

Myslím si, že nemá cenu se rozepisovat o tomto filtru více, snímky pořízené tímto filtrem můžete shlédnout v mé sekci galerie - Infrafotografie.

První krůčky světem infrafotografie

Před tím, než začnete se svým fotoaparátem objevovat svět infrafotografie, je důležité si uvědomit několik základních fakt:

  • DÉLKA EXPOZICE: Většina fotoaparátů má před svým snímačem speciální (IR-cut) filtr, který blokuje IR záření (ne zcela) a proto jsou expoziční časy mnohonásobně delší, o kolik? To se bude lišit výrobce od výrobce, model od modelu a proto na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Na serveru Dpanswers provedli měření citlivosti různých modelů fotoaparátu na IR záření a podle toho si můžete udělat obrázek o citlivosti Vašeho fotoaparátu. Existují však "experti", kteří si své zrcadlovky modifikují tak, že filtr blokující IR záření zcela odstraní, pak je možné IR fotografii provozovat doslova "z ruky". Osobně bych tyto postupy nedoporučoval, jelikož si můžete fotoaparát trvale zničit a naopak delší expoziční časy často působí kreativně (rozevláté větve stromů, pohyb v mracích, sametová vodní hladina...). Své opodstatnění má však tato modifikace v astrofotografii. Jak již tušíte, je nutností použití stativu, což by fotografy, kteří to myslí s fotografováním alespoň trochu vážně, nemělo odradit!
  • KRYTKA HLEDÁČKU: Z mé vlastní zkušenosti Vám vřele doporučuji pořídit krytku hledáčku, pokud jí Vaše zrcadlovka nedisponuje. Při dlouhých expozicích může pronikat značné množství viditelného světla na snímač právě nezatemněným hledáčkem a na výsledné IR fotografii způsobí různé fleky, či barevné pruhy. I při zakrytém hledáčku je dobré se za fotoaparát postavit, či ho zastínit rukou, aby na něj nesvítilo přímé Slunce. Pokud vlastníte Canon 400D, tak krytku hledáčku nosíte stále na řemínku k fotoaparátu (což jsem zjistil až po hodinách zkoumání různých obchodů, kde vůbec žádnou krytku k mému fotoaparátu nenabízeli. Hold se občas vyplatí nahlédnout do manuálu :-)

Zde se můžete podívat, jak vypadá taková krytka nasazená na hledáček Canonu 400D.

Krytka hledáčku u Canonu 400D přidělaná stále na řemínku fotaparátu

Krytka hledáčku u Canonu 400D přidělaná stále na řemínku fotoaparátu

A takovýto vliv mohou mít dopadající sluneční paprsky na hledáček, který je již zakrytý, ale není zastíněn.

Fialové zbarvení kraje snímku z důvodu nedostatečného zastínění hledáčku

Fialové zbarvení kraje snímku z důvodu nedostatečného zastínění hledáčku

  • KDY A CO FOTOGRAFOVAT: Důležité je zvážit i vhodný motiv na fotografování v IR spektru. Zajímavě vypadají v infrafotografii všechny sytě zelené "přírodniny". Například listy stromů se obarví do sněhově bílé stejně jako zelená tráva na louce. Z tohoto důvodu je vhodné hledat záběry, kde je na fotografii nějaký dominantní prvek, který vystoupí z okolní "bílé" krajiny. Infrafotografie mě přilákala i z jiného důvodu. Nejlepší čas na infrafotografii není pouze ráno a večer, kdy je krásně zbarvené měkké světlo, ale infrafotografie Vám otevírá možnosti jít fotografovat například i za přímého poledního Slunce, kdy IR radiance dosahuje svého vrcholu a infra efekt je v tuto denní dobu nejsilnější.

Nyní nám již nic nebrání vzít fotoaparát do ruky, připravit si infračervený filtr a vstoupit do infrasvěta. V následujících několika krocích bych Vám rád popsal postup infrafotografovaní, který se mi osvědčil. Neříkám, že je ideální a samozřejmě si jej můžete upravit. Myslím si, že to je však vhodný začátek pro každého nadšence do infrafotografie.

Postup fotografování s infračerveným filtrem:

  1. S fotoaparátem na stativu (nyní ještě bez IR filtru) si připravte záběr, proveďte vhodnou kompozici s pohledem do hledáčku a až budete mít vše připravené, pevně utáhněte všechny šrouby stativu, aby se fotoaparát již nepohnul a nerozhodil Váš záběr.
  2. Nasaďte krytku hledáčku, našroubujte infračervený filtr a je vhodné nasadit i sluneční clonu na objektiv.
  3. Proveďte vlastní vyvážení bílé (Custom WB) na šedou destičku nebo bílý papír, pokud nemáte při ruce ani jedno, osvědčilo se mi vyvážení bílé na suchou trávu. Ostření můžete mít klidně vypnuté.
    • Pokud máte nějaký model fotoaparátu z dílny Canon (v mém případě konkrétně 400D) je postup vyvážení bílé následující: s automatickým vyvážením bílé (AWB) vyfotografujte šedou desku nebo bílý papír (expoziční dobu nastavte přibližně na 20 s při clonovém čísle 11 a citlivosti ISO 100, v případě jiného fotoaparátu musíte experimentovat, abyste viděli jednolitou červenou plochu a ne černo ;-) Poté přejděte do menu fotoaparátu a pod položkou "Custom White Balance" zvolte vyfotografovaný červený snímek šedé desky a potvrďte OK. Tímto se Vám uložilo nastavení vyvážení bílé do paměti a stačí pod volbami WB zvolit vlastní (ten úplně vpravo). Toto nastavení stačí provést za stejných světelných podmínek pouze jednou a poté můžete klidně celý den fotografovat bez vyvažování bílé.
  4. Nastavte vhodný expoziční čas, při kterém jste úspěšně vyfotografovali šedou desku nebo bílý papír a výsledek nebylo pouhé černo.
  5. Proveďte automatické zaostření (u naprosté většiny fotoaparátů funguje spolehlivě i při nasazeném IR filtru). Pokud by Vám automatické ostření nefungovalo správně, musíte zaostřit ještě před nasazením IR filtru a poté přepnout do manuálního režimu a již si zaostření "nerozhodit".
  6. Pomocí dálkové spouště či použitím samospouště můžete začít exponovat. Snímejte vždy do formátu RAW (CR2 - Canon) nebo (NEF - Nikon)!
  7. Zkontrolujte histogram, pokud to Váš fotoaparát umí, přepněte histogram do RGB režimu a zaměřte se zejména na červený kanál, u kterého v infrafotografii dochází nejčastěji k přeexpozici.
  8. Experimentujte s různými časy expozice, než budete s výsledkem spokojeni.

Na následujících snímcích bych rád ukázal, jaký vliv má vlastní vyvážení bílé na fotografii pouze po zpracování fotoaparátem. Je možné nechat vyvážení bílé až na zpracování v PC a někteří autoři to dokonce doporučují. Osobně Vám radím, pokud to jde, proveďte vlastní vyvážení bílé raději hned. Částečně to usnadní zpracování v PC a na LCD obrazovce uvidíte téměř "finální snímek" a ne jen krajinu zahalenou do červeného odstínu, kdy si není ani možné představit, jak výsledný snímek bude vypadat.

IR snímek bez vyvážení bílé (WB) na 18% šedou destičku

IR snímek bez vyvážení bílé (WB) (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100)

IR snímek s vyvážením bílé (WB) na 18% šedou destičku

IR snímek s vyvážením bílé (WB) na 18% šedou destičku (Canon 400D, 20 s, f/11, ISO 100)


Zpracování v PC - Lightroom všemi milovaný, infrafotografy zatracovaný

Zpracování infrafotografií v PC je jedno velké dobrodružství spojené s nekonečným experimentováním. Pokud Vám někdy chyběla možnost se kreativně zapojit do "tvorby snímků" v PC a to z důvodu jistých zavedených konvencí, že by tráva měla být zelená a obloha modrá, pak se Vám bude v infrasvětě moc líbit a otevřou se Vám nekonečné možnosti se kreativně "vyřádit".

Jelikož nikdo neví, jak infrasvět vypadá, protože ho nikdy nemůže vidět svýma očima, můžete do snímku vložit své pocity, náladu a atmosféru místa, kterou jste pociťovali v době zmáčknutí spouště. Nikdo Vás nemůže pokárat, že obloha zbarvená do tabákova se prostě do krajiny nehodí... V infrafotografii obloha nemá pouze modrou barvu, v infrafotografii je taková, jakou si ji uděláte.

V této části článku nenajdete přesný návod na "úpravu infrafotografií v PC", to nechám na kreativitě a experimentování každého z Vás. Zde bych se rád zaměřil na problematiku zpracování surové RAW infrafotografie v programu Adobe Lightroom, jelikož tento velice šikovný program zaznamenává v poslední době stále rostoucí oblibu i přes svoji vyšší cenu kolem 6000 Kč ($299), pro studenty a učitele 2000 Kč.

Po importu infrafotografie na Vás však čeká nemilé překvapení...

Ukázka fotografie po importu do programu Lightroom (vyvážení bíle bylo provedeno na 18% šedou desku - Lightroom ignoruje)

Ukázka fotografie po importu do programu Lightroom (vyvážení bíle bylo provedeno na 18% šedou desku - Lightroom zřejmě něco ignoruje)

Jak již můžete vidět z obrázku výše, Lightroom zcela "pokazí" vyvážení bílé na snímku, který na LCD obrazovce Vašeho fotoaparátu vypadal nádherně a při otevření JPEGu v PC vypadá též "v pořádku". Jen bych rád ještě podotknul, že se tento problém týká i Camera Raw plug-inu programu Adobe Photoshop a podobný problém jsem zaznamenal i v programu Zoner Photo Studio 12.

Mnohé fotografy by tento fakt mohl odradit a raději by fotografovali pouze do JPEGu a ten následně zpracovali. Tudy cesta přátelé nevede!

Pojďme se raději podívat, co tento problém způsobuje a následně si uvedeme postup, jak získáte z Lightroomu krásné infrafotografie upravené pouze z formátu RAW s minimální ztrátou informace. K následujícímu postupu mě inspiroval článek RAW, Lightroom & Infra v 72. čísle časopisu PHOTO life.

Při importu snímku pořízeného za tak extrémních podmínek jako infrafotografie je, nastává v programu Lightroom hotové "peklo". Informace o vyvážení bílé se sice přenese korektně, ale při kalibraci vlastního vyvážení bílé dochází i ke změnám dalších parametrů ve fotoaparátu při zpracování signálu z čipu - tvorbě tzv. kalibračního profilu. Tento kalibrační profil je následně zapsán do RAW souboru s fotografií, ale program Lightroom i plug-in Camera RAW jej zcela ignorují. Namísto toho, aby tento profil načetly a použily, tak použijí obecný profil ACR či profil konkrétního fotoaparátu, nachází-li se v knihovně dané verze SW.

Říkáte si, zdali tato "chyba nebo vlastnost?" není odstraněna v nové verzi Lightroom 3 - není. Uživatelům nezbývá nic jiného, než si profil pro infrafotografii manuálně nastavit a udělat si z něj následně Preset v Lightroomu, který bude platný pouze pro daný fotoaparát a použitý IR filtr.

Bohužel není možné vytvořit jeden univerzální profil na všechny fotoaparáty. V tomto článku uvádím nastavení profilu pro můj Canon 400D s filtrem Hoya R72, který si však můžete libovolně modifikovat pro Vaše potřeby a pouze se od tohoto nastavení "odpíchnout". Nastavení by mělo bez problémů fungovat i na ostatní modely zrcadlovek z dílen Canonu.

Začněme tedy nastavením, které se nachází v pravém sloupci Lightroomu úplně dole - Camera Calibration (Kalibrace fotoaparátu). Zde uvádím hodnoty, které se osvědčily mně, Vy můžete samozřejmě experimentovat. Ve třetí verzi Lightroomu přibylo tlačítko "Process", které má vliv na šum a doostření obrazu. Nový Lightroom Vám bude stále nabízet novou verzi 2010, nicméně se mi zdá, že kvalitou se při zvětšení 1:1 nemůže ani náhodou vyrovnat verzi 2003, kterou doporučuji používat.

Kalibrace barev v programu Lightroom pro IR fotografii

Kalibrace barevného prostoru fotoaparátu v programu Lightroom pro IR fotografii

Nastavení Temp (Teplota) se sice přenese korektně, nicméně je vhodné ji upravit do trochu teplejších tónů a hodnotu Tint (Nádech) nastavit podle následujícího obrázku.

Nastavení teploty barev a nádechu v programu Lightroom pro IR fotografii

Nastavení teploty barev a nádechu v programu Lightroom pro IR fotografii

Následuje nastavení Saturation (Sytost) a Hue (Odstín). Opět pouze mé doporučené nastavení, se kterým můžete vesele experimentovat.

Nastavení saturace jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii

Nastavení saturace jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii

Nastavení odstínů jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii

Nastavení odstínů jednotlivých barev v programu Lightroom pro IR fotografii

Zde se dostáváme k nastavení Tone Curve (Tónová křivka), jejíž tvar se bude lišit opět fotografie od fotografie.

Návrh nastavení křivek v programu Lightroom pro IR fotografii

Návrh nastavení křivek v programu Lightroom pro IR fotografii

V nastavení Presence (Podání) můžete zvýraznit obrysy například mraků v položce Clarity (Zřetelnost) a upravit ještě celkovou barevnost snímků pomocí Vibrance (Živost) a celkovou Saturation (Sytost).

Další drobná nastavení v programu Lightroom pro IR fotografii

Další drobná nastavení v programu Lightroom pro IR fotografii

Pokud jste dodrželi veškeré mnou popsané postupy (i při samotném snímání!) pak by se Váš infrasnímek měl obarvit do tří dominantních odstínů - vše, co bylo zelené, bude bílé či namodralé případně azurové a obloha se obarví do žlutooranžova až žlutohněda. Neživé organické a anorganické objekty se budou jevit jako šedé.

Ukázka fotografie po aplikaci výše uvedených nastavení v programu Lightroom

Ukázka fotografie po aplikaci výše uvedených nastavení v programu Lightroom

Pokud si chcete rychle vyzkoušet zde popsaná nastavení, vyexportoval jsem pro Vás přímo Preset z Lightroomu, který si po jednoduchém importu můžete vyzkoušet i Vy. Opět připomínám, že to je Preset vytvořený pro fotoaparáty značky Canon s použitým filtrem Hoya R72.

Preset naimportujete tak, že v levém sloupci kliknete v sekci "Presets" na položku "User Presets", dáte "Import" a vyberete stažený soubor.

Moje poslední rada k úpravám infrafotografie v PC bude směřovat k prohození kanálů červené (R) a modré (B) v programu Adobe Photoshop pomocí nástroje nazvaného Channel Mixer (Míchání kanálů). Tato funkce je přítomna i v programu Zoner Photo Studio a to pod stejným názvem. Tímto jednoduchým krokem můžete barvu oblohy převrátit do modré, zatímco namodralé stromy se obarví do teplých slámově červených odstínů. Pro lepší názornost Vás odkáži do mé sekce galerie zabývající se infrafotografií, kde si můžete udělat představu o tom, jakých barevných kombinací lze v infrafotografii dosáhnout - Galerie Infrafotografie na michalsrna.cz.

Takto vypadá infrafotografie po exportu z Lightroomu (při použití výše popsaných nastavení).

Infrafotografie před prohozením kanálů v nástroji Channel Mixer

Infrafotografie před prohozením kanálů v nástroji Channel Mixer

Po otevření fotografie v prostředí Adobe Photoshop najděte nástroj Channel Mixer (Image - Adjustments - Channer Mixer) a na Red (červeném) Output Channel (výstupním kanálu) proveďte následující změny:

Nastavení červeného výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop

Nastavení červeného výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop

Poté zvolte Blue (modrý) výstupní kanál a proveďte tyto změny:

Nastavení modrého výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop

Nastavení modrého výstupního kanálu v nástroji Channel Mixer programu Adobe Photoshop

Pokud se vše povedlo, Vaše infrafotografie se změnila do takovýchto barev:

Infrafotografie po prohození kanálů v nástroji Channel Mixer

Infrafotografie po prohození kanálů v nástroji Channel Mixer

Která z těchto dvou fotografií se Vám líbí více, nechám na Vás. Míchání kanálů však otevírá možnost tvořit různě barevné kombinace snímků, které se hned divákům neokoukají...

Shrnutí zážitků z návštěvy infrasvěta

Chtěl jsem Vám, nadšeným fotografům, předat všechny informace a zkušenosti, které jsem shromáždil při mém prvním putování v infrasvětě. Nebyla to pouť lehká, vedla přes zdlouhavý výběr vhodného objektivu a s tím spojenou problematiku hotspotu, přes dobrodružnou volbu infra filtru v džungli nepřehledně značených modelů různých výrobců až po strnitou cestu nazvanou IR & Lightroom.

Budu moc rád, pokud se i Vy se rozhodnete podstoupit tuto nelehkou cestu vedoucí k, v současné době stále populárnější, fotografické technice - zvané infrafotografie. O to více mě potěší, pokud Vám mé rady a poznatky pomohou překonat všechny tyto nástrahy a Vy budete mít dobrý pocit z nových a neokoukaných fotografií, které zlákají oko nejednoho diváka.

Věřte mi, jsou to fotografie, které se nemusí vždy líbit, ale pokaždé povedou k zamyšlení diváka... Není tohle právě základní hnací síla fotografie? Dovést diváky Vašimi uměleckými díly k rozjímání? Vítejte v infrasvětě...

Odkazy, které Vám mohou pomoci:

Pokud se Vám můj článek líbil a chcete být informováni o nových článcích, můžete si přidat facebookovou stránku tohoto webu do "Líbí se mi" pomocí tlačítka v levém menu nebo využít služby RSS.

Zároveň ocením, pokud článek doporučíte i ostatním pomocí linkovacích tlačítek zde na konci článku (podporován je Facebook, Twitter, Linkuj a další).


Další mé články: